قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / بررسی حوادث کاری / بررسی حادثه درمجتمع هاي تعميرگاهي با مالكيت واحد در رابطه با مسئولیت مالک

بررسی حادثه درمجتمع هاي تعميرگاهي با مالكيت واحد در رابطه با مسئولیت مالک

 بررسی حادثه  درمجتمع هاي تعميرگاهي با مالكيت واحد در رابطه با مسئولیت مالک

 در بررسی حوادث در اینگونه مواقع مواجه با استنباطات گوناگون از سوی کارشناسان بررسی کننده حوادث خواهیم بود که اشاراتی کلی به این موضوع خواهیم داشت

 ابتدا نظر شما را به ماده ۱۱ آیین نامه عمومی ایمنی در تعمیرگاههای وسیله نقلیه مصوب ۱۳۸۷/۵/۸جلب می کنم

«ماده۱۱- درمجتمع هاي تعميرگاهي با مالكيت واحدكه اجراي قسمت هاي مختلف كار به پيمانكاران مختلف محول گرديده است، هر پيمانكار جزء در محدوده پيمان خود مسئول اجراي مقررات اين آئين نامه بوده و مالك مسئول نظارت و ايجادهماهنگي بين آنها خواهد بود»

لذا همانگونه که ملاحظه میفرمایید ماده ۱۱آیین نامه  مالکیت تعمیر گاه  را مکلف به نظارت و ایحاد هماهنگی بین آنها نموده است و حسب مستفاد از ماده ۱۱که پیمانکار جزء را مسئول اجرای مقررات  آیین نامه فوق الاشاره در محدوده پيمان خود کرده و سپس بلافاصله صحبت از نظارت مالک نموده با این عبارت که « و مالك مسئول نظارت و ايجادهماهنگي بين آنها خواهد بود» لذا آنچکه از این تکلیفِ مقررشده  برای مالک ،  یعنی نظارت و هماهنگی ، مستفا د می گردد نظارت و ایجاد هماهنگی توسط مالک  رادر زمینه  اجرای آیین نامه مذکور توسط پیمانکاران  متبادر به ذهن می نماید فلذاممکن است از نقطه نظر بعضی از کارشناسان مستندا ً به مقرره مذکور  به میزانی که بروز حادثه متأثرازعدم نظارت مالک  در امر اجرای مقررات آیین نامه مورد نظر از سوی پیمانکاران و عدم ایجاد هماهنگی بین پیمانکاران توسط مالک برای کارشناس استنباط گردد به همان میزان ، مالک مسئول قلمداد شود

در خاتمه مجددا ً متذکر می گردد که  با توجه به اینکه نظریات کارشناسان و استنباطات آنان  گوناگون می باشد لذا ممکن است در صورت بروز حادثه ، بعضی از کارشناسان با توجه به اینکه مالک کار را به اشخاص کار بلد و ذیصلاح سپرده است  اکتفا نموده و مالک  را  مسئول ندانند و نیز بعضی از همکاران اینجانب ممکن است با استناد به مقرره مذکور و با استنباطی که از آن خواهند داشت مالک  را نیز درصدی مسئول بدانند که استنباط اخیرالذکر غالب بر استنباطی  است که مالک  را مسئول نمی داند

لازم به ذکر است که در بررسی حوادث در اینگونه موارد توجه به ماده ۱۳ از آیین نامه مذکور نیز ضروری است

«ماده۱۳- كليه متصديان و شاغلين واحدهاي تعميرگاهي بايد داراي پروانه مهارت و گواهينامه آموزشي معتبر باشند.»

در خاتمه باید توجه داشته باشیم  که با استناد به ماده ۱۰همین آیین نامه  متصدي هر واحد در محدوده كار خود مسئول اجراي مقررات اين آيين نامه مي باشد و درفضاهاي كار مشترك ، مسئوليت با تمامي متصديان است

ماده ۱۰- در مجتمع هاي تعميرگاهي متصدي هر واحد در محدوده كار خود مسئول اجراي مقررات اين آيين نامه مي باشد و درفضاهاي كار مشترك ، مسئوليت با تمامي متصديان است.

___________________________

کارشناس غلامرضا بخارایی

___________________________

بدیهی است که هر گونه مطلبی که در آن نظریه کارشناسی ابراز شده باشد نظریه کارشناسی اینجانب می باشد و نظریه دیگرکارشناسان می تواند با نظریه کارشناسی اینجانب متفاوت باشد

___________________________

  آدرس وب سایت        http://masouliat.ir/

 آدرس وبلاگ          http://bokharaei.blog.ir/

___________________________

آدرس کانال تلگرام :

  https://telegram.me/bokharaey

 __________________________

  انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

مطلب پیشنهادی

در چه مواقعی ممکن است در یک حادثه برای کارگر در کارگاه ، مدیر و یا سرپرست و یا سر شیفت مسئول شناخته شود

سؤال:  جناب آقای  مهندس بخارایی من کارفرمای یک شرکت هستم به عبارت دیگر اینکه  ،  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *