قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / بررسی حوادث کاری / چگونگی ارزیابی میزان مسئولیت راننده لیفتراک که با برخورد به کارگری او را دچار حادثه نموده است

چگونگی ارزیابی میزان مسئولیت راننده لیفتراک که با برخورد به کارگری او را دچار حادثه نموده است

اگر حادثه ای رخ دهد که از نظر کارشناس بررسی کننده حادثه علاوه بر بی احتیاطی و یا مبالاتی راننده لیفتراک ، استنکاف کارفرما ازاجرای مقررات آیین‌نامه ایمنی ماشین های لیفتراک و یا دیگر مقررات مرتبط با موضوع مؤثر در بی احتیاطی و یا بی مبالاتی راننده لیفتراک تشخیص داده شود و به عبارت دیگرعدم اجرا ویا  استنکاف از اجرای مقررات مذکورو دیگر مقررات مرتبط با موضوع توسط کارفرما بستر ایجاد حادثه را فراهم آورده به عبارتی مؤثر در بی احتیاطی و یا بی مبالاتی  راننده لیفتراک واقع شده باشد  بنابراین ، این عدم رعایت نظامات دولتی از سوی کارفرما در ارزیابی میزان تأثیر پذیری بروز حادثه به علت بی احتیاطی و یا بی مبالاتی راننده لیفتراک دخالت داده شده و به همان میزان که این عدم اجرای مقررات از سوی کارفرما مؤثر در بی احتیاطی و یا بی مبالاتی راننده لیفتراک مؤثر تشخیص داده می شود به همان میزان از مسئولیت راننده لیفتراک کاسته وبه میزان مسئولیت کارفرما افزوده می شود

در خاتمه لازم به ذکر است آنچکه در بالا درج شده درارتباط با مسئولیت کارفرما وراننده لیفتراک می باشد بدیهی است که کارشناس در فرایند بررسی حادثه به بررسی تمامی عللی که بروز حادثه متأثر از آنها بوده و نیز اینکه علل مذکور متأثر از انجام فعل و یا ترک فعل و به عبارت دیگر بی احتیاطی و یا بی مبالاتی کدام اشخاص می باشد ودر

 نهایت ارزیابی میزان تأثیرپذیری بروز حادثه ازعلل احراز شده خواهد پرداخت

در اینجا لازم است به موادی از آیین‌نامه ایمنی ماشین های لیفتراک که در اتخاذ تصمیم در ارتباط با ارزیابی میزان تأثیر پذیری بروز حادثه از خطای کارفرما  و راننده لیفتراک مؤثر می باشند استفاده ای داشته باشیم

ماده ۱- رانندگان ليفتراك بايد آموزش هاي لازم در خصوص نحوه صحيح كار وعملكرد ايمن ليفتراك را فرا گرفته و همچنين داراي گواهينامه ويژه ليفتراك باشند.

ماده۶ – چيدمان محصولات و مواد در طول مسيرو تقاطع كارگاه ها بايد بگونه اي باشد كه راننده از ديد كافي برخوردار گردد.

ماده ۷- محدوده عمليات و تردد ليفتراك در كارگاه بايد به طور واضح و مشخص علامت

 گذاري گردد.

ماده۸- تردد كارگران و افراد متفرقه در محدوده حركت ليفتراك ممنوع است.

ماده ۹- كارفرما مكلف است با ايجاد نقاط و خطوط رنگ آميزي شده ، محل هاي عبور و مرور كارگران و افراد متفرقه را مشخص نمايد.

ماده۱۰- محدوديت سرعت حركت ليفتراك در تمامي مسيرها بايد مشخص و بر روي تابلوهاي راهنما و هشدار دهنده نمايش داده شود.

ماده ۱۱- درب هاي خروجي ، كانال ها ، موانع ، حفاظ ها و ستون هاي موجود در محوطه كارگاه كه در مسير تردد ليفتراك ها مي باشند ، بايد بگونه اي رنگ آميزي شوند كه به سهولت قابل رويت باشند.

ماده۱۲- رنگ بدنه ليفتراك بايد كاملا مشخص و متمايز از رنگ محيط باشد

ماده۱۳- رانندگان ليفتراك مكلفند ضمن رعايت قوانين ومقررات راهنمايي و رانندگي از مسيرهاي مشخص شده تردد نمايند.

ماده ۶۴- مسئوليت رعايت مقررات اين آيين نامه بر عهده كارفرماي كارگاه بوده و در صورت وقوع هرگونه حادثه به دليل عدم توجه كارفرما به الزامات قانوني ، مكلف به جبران كليه خسارات وارده به زيان ديدگان مي باشد.

*******************************************

بدیهی است که هر گونه مطلبی که در آن نظریه کارشناسی ابراز شده باشد نظریه کارشناسی اینجانب می باشد و نظریه دیگرکارشناسان می تواند با نطریه کارشناسی اینجانب متفاوت باشد

******************************************

غلامرضا بخارایی

کارشناس رسمی دادگستری در رشته حوادث ناشی از کار

ارزیاب خسارت بیمه ای در رشته مسئولیت مدنی حرفه ای

***************************************

  آدرس وب سایت        http://masouliat.ir/

 آدرس وبلاگ          http://bokharaei.blog.ir/

****************************************

آدرس کانال تلگرام :

  https://telegram.me/bokharaey

****************************************

  انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

********************************************************************************************

مطلب پیشنهادی

حادثه به علت همزمان عمل ننمودن شستی ها  ، در دستگاه  پرس

حوادث بسیاری را در دستگاه های پرس مجهز به سیستم فرمان دوشستی شاهد هستیم که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *